no_title
1. pro 2015
601 

Výsledky "průzkumu" o vlivu Aniballu a Epi-no na porod

Protože už nemůžu ve fóru najít původní příspěvek, kde jsem vás prosila o vyplnění dotazníku, posílám výsledky sem 🙂. "Průzkum"  v uvozovkách je to hlavně proto, že šlo o malý vzorek, vyplnilo jej 182 žen, nicméně mnohé se z něj vyčíst dá. Samozřejmě přesnější výsledky by byly, kdyby vyplnilo tak 1000 maminek 🙂.
Nejzajímavějšími fakty, byl vliv cvičení na natržení či nástřih. V případě nástřihu na tom byly cvičitelky s balonkem o 15% lépe a v natržení o 5% lépe než ty, které necvičily. A další překvapení? Pokud NEcvičíte s balonkem, je o 7% vyšší pravděpodobnost komplikací po porodu (hemeroidy, inkontinence, bolestivý styk aj.). Cvičení s balonkem dokonce snižuje pravděpodobnost císařského řezu o přibližně 6%. Vysvětlením může být psychická příprava cvičících maminek a tím klidnější vnímání porodu, navíc si tyto ženy často z vlastní zkušenosti nenechávají píchnout "zlepšováky" v podobě umělého oxytocinu, který zvyšuje riziko ukončení porodu akutním císařským řezem.
A teď už čísla: 🙂
Pravděpodobnost nástřihu maminky cvičící           23%            - maminky necvičící 38%           
Pravděpodobnost natržení maminky cvičící         13%                 - maminky necvičící 18%

Těhotenství bylo ukončeno císařským řezem:
                  - maminky cvičící 5%                             - maminky necvičící 11%

Porod byl zcela bez komlikací

                 - maminky cvičící 50%                            - maminky necvičící 33%
Doba 1. doby porodní:    
 - maminky cvičící prům. doba 1. doby porodní: 7,7 hod
 - maminky necvičící prům. doba 1. doby porodní: 7,7 hod
Doba 2. doby porodní: 
 - maminky cvičící prům. doba 2. doby porodní: 22 min
 - maminky necvičící prům. doba 2. doby porodní: 19 min
Vnímání bolesti:
Bolelo to, ale dalo se to vydržet           

                    - maminky cvičící 52%                     - maminky necvičící 58%    

  Bolelo to, bylo to nesnesitelné  

                    - maminky cvičící 34%                     - maminky necvičící 30%  

Nebylo to tak hrozné, jak jsem si představovala            

                    - maminky cvičící 16%                     - maminky necvičící 8%  
Komplikace po porodu (hemeroidy, inkontinence, bolestivý styk, špatné hojení, únava, atd.)
bez komplikací                    maminky cvičící  55%            - maminky necvičící  48%
Cítila jsem se OK do 2 dnů
                                               maminky cvičící  65%                  - maminky necvičící  48%

Vliv na porod má i možnost alternativní polohy... Sice dotazník nevyplnilo mnoho žen, které rodily jinak než na zádech, ale i tak jsou výsledky zajímavé. Zde byla jedna zajímavost:
Pravděpodobnost problémů po porodu (hemeroidy, inkontinence, bolestivý styk, špatné hojení, atd.):
při alternativních polohách: 39%
při klasické poloze: 51%

pokud by vás zajímaly výsledky, můžete je zjisti zde, dole se dají i analyzovat výsledky 🙂

https://www.vyplnto.cz/realizovane-pruzkumy/porod-a-cviceni-s-balonkem-a/

Zajímavé výsledky, taky jsem se zúčastnila tvého výzkumu. Můžu se zeptat, jak byla počítána pravděpodobnost nástřihu? Zohledňovalo se tam, zda žena rodila císařským řezem?

3. pro 2015

@vilibalda bohužel ne, na to tam byl moc malý vzorek žen s CS, abych mohla něco vyvodit. Ale podle mě je u žen po CS stejná pravděpodobnost nástřihu jako u prvorodiček. Ale dá se na to podívat přímo na tom průzkumu na vyplňto, dole je možnost zatrhnout 2 odpovědi, které tě zajímají a pak analyzovat.
Jinak tu pravděpodobnost jsem počítala tak, že jsem rozdělila ženy na ty, co aniball používaly a na ty, co aniball nepoužívaly. A z těch skupin jsem propočítala, kolik % z nich bylo nastřiženo. V případě těch alternativních poloh jsem to udělala taky tak 🙂.

3. pro 2015

@no_title Já jsem myslela, že ta otázka byla, zda ten porod, o kterém se vyplňuje dotazník, skončil nakonec císařským řezem. Nikde nebyla otázka, jak skončil předchozí porod (aspoň myslím). Pak je otázka, pokud žena rodila císařem, jestli může mít např. nástřih. Nevím, zda je to možné, přijde mi, že ne. Nebylo by lepší ženy, které porodily císařem vyřadit, protože u nich je jedno, zda s aniballem cvičily nebo ne?

3. pro 2015

@vilibalda No, jak se to vezme 🙂 Podle mě aniball může zvýšit sebevědomí ženy, a tak může lehce snížit pravděpodobnost císaře - třeba psychika ženy může za určitých podmínek ovlivnit efektivnost kontrakcí, taky tím, že sebevědomější žena si nenechá píchnout kdeco, tak potom se pravděpodobnost akutního císaře může skutečně snížit.

3. pro 2015

@no_title V tomhle kontextu s tím souhlasím, ale pokud zkoumáš vztah porodních komplikací (nástřih, natrhnutí) se cvičením aniballem, měla by ses zajímat asi jen o ženy, které rodily vaginálně. Co by Ti asi vyšlo, kdyby tohle náhodou vyplnily jen ženy, co rodily normálně, cvičily a některé měly poranění a pak ty co necvičily, skoro všechny měly císaře a poranění nulové (protože je nikdo nemohl nastřihnout, když měly řízlé bříško) 😉?
Jinak se nějak nemůžu dopočítat. Celkem bylo 182 žen, 60 necvičilo, 122 cvičilo. Nástřih mělo celkem 51 respondentek. 23 mělo nástřih a necvičilo, 28 mělo nástřih, i když cvičilo. Tedy pravděpodobnost nástřihu maminky necvičící je 23/60=0,383, tedy 38,3 %. Pravděpodobnost nástřihu maminky cvičící je 28/122=0,2295, tedy 22,95 %. Dělám někde chybu, že jsi došla k jiným výsledkům?
Stejně tak císařský řez. Ten mělo v obou skupinách 7 žen, tedy zhruba 6 % vs. 12 % co se týče cvičících vs. necvičících. Jak jsi, prosím Tě, došla k jiným výsledkům?

3. pro 2015

@vilibalda aha jo, máš pravdu. Já jsem použávala online kalkulačku a když jsem to vypisovala na numerické klávesnici, vycházelo to jinak než když jsem to tam naklikala... nevím, proč. Ještě to přepočítám na nějaké jiné kalkulačce.

3. pro 2015

@vilibalda jo, už jsem na to přišla, klikla jsem na jiný znak u desetinné čárky 😀

3. pro 2015

@vilibalda tak už by to mělo být správně.

3. pro 2015

@no_title Ještě zůstaly stará procenta v textu (+ sem tam zaokrouhlování čísel). 😉 Myslím si, že vzorek máš dostatečně velký, dotazník je dobře navržený, jen ta interpretace výsledků trošku pokulhává. Teď už je rozdíl u nástřihu jen 15 %, u natržení dokonce jen 5 %. Chtělo by to otestovat, zda tam statisticky významný rozdíl je nebo jde stále jen o náhodu.
Ještě se chci zeptat, jak jsi spočítala průměrnou dobu porodu, vždyť se nezadával čas, ale jen kategorie.

3. pro 2015

@vilibalda jj zaokrouhluji vždycky, když nevyjde celé číslo 🙂. U časů jsem vzala průměry z těch kategorií. Ono se to ani nedá přesně určit, protože ženy si nepamatují přesný čas. Čili u kategorie 15-30 jsem zadávala čas 22. Akorát u kategorie do 15 min jsem dávala 15, protože 2. doba porodní nezačína tlačením, ale zašlou brankou a je nereálné, aby někdo měl 2. dobu porodní jen 5 minut. Myslím, že kdyby tam nějaký výrazný rozdíl byl, tak se to na výsledcích podepíše.

3. pro 2015

@vilibalda tak, už je to opraveno, díky za upozornění. S číslama to bylo u mě vždycky trochu těžké 🙂. Jinak, jestli sis všimla, tak se po překontrolování ještě změnily čísla o císařském řezu, rozdíl 6% 🙂 paráda

3. pro 2015

@no_title Jenže ne vždy zaokrouluješ správně. 7/60=0,1166667, což je 11,7 % a to se zaokrouhlí na 12 %. Totéž u císaře ve 2.skupině. Zbytek jsem neprocházela, zda je zaokrouhleno dobře. 😉
Koncept je zajímavý a dobře připravený, respondentů dost, ale zpracování dat a následná interpretace vázne. Jestli to máš do školy a dostaneš oponenta, co tomu aspoň trochu rozumí, nebudeš to mít jednoduché ☹ Nejvíc problematické z metodologického hlediska vidím ty císaře. Vyloučila jsi je aspoň, když jsi počítala 2. dobu porodní? Podle mého názoru nemůžeš vůbec vědět, proč došlo k císaři. Souhlasím, že cvičení mohlo zvýšit sebevědomí a tím pádem si rodička víc věřila, porod postupoval lépe a nebyl císař nutný. Ale taky se mohlo stát, že praskla voda a do porodních cest se dostal pupečník (tam je podle mě úplně jedno, zda cvičila či ne, to neovlivníš) nebo byl císař kvůli jiné události, která s aniballem nemá nic společného, např. autonehoda. Závěr, že cvičení snižuje pravděpodobnost císařského řezu o přibližně 6% (zejména, když to ani nevychází statisticky významně) je prostě z těchto dat mimo.
Zdá se, že problematice rozumíš, ale interpretace výsledků není dostačující. Někdy můžeš mít rozdíl 2 % a s největší pravděpodobností nejde o náhodu a někdy máš rozdíl třeba i 15 % a významný rozdíl tam není (je to způsobeno náhodou).
Mě na těch výsledcích nejvíc zaujalo, že 2. doba porodní je u cvičících delší než u necvičících. Napadá Tě vysvětlení? (teda kromě toho, že z takto kategoriálních dat se průměr moc dobře spočítat nedá). Já bych to čekala naopak.

3. pro 2015

@vilibalda ne, nemám to do školy. 🙂 Dělala jsem to hlavně ze své zvědavosti, jestli jsou dané věci opravdu pravdivé a aby to pomohlo argumentovat ženám, které s tím cvičí. Setkávám se často ze strany rodiny s nedůvěrou, partnera jsem teda přesvědčila, ale ostatní z rodiny si myslí, že aniball je blbost. A doktorce se nesvěřím radši vůbec, vím, jak by to dopadlo. Už z toho důvodu jsem dotazník dělala. Není bohužel úplně prokazatelné, jestli se zkrátí 2. doba porodní (to by musel vyplňovat asi zdravotník, co je u porodu, protože ruku na srdce, kdo se v takové chvíli kouká na čas), ale je z toho jasné, že významně snižuje riziko poporodních komplikací.
To prodloužení 2. doby porodní mě taky zaujalo, možná je to tím časovým rozptylem a kdyby se doplňovalo jen číslo, tak by to vyšlo jinak (ale na vyplnto.cz se čísla špatně analyzují, protože tam potom nedovolí zahrnout do statistiky ty čísla, co byly uvedeny jen jednou nebo 2x :-/ ) Ale někde jsem slyšela, že se vysportovaným ženám stává, že prý rodí déle a víc to bolí. Co je na tom pravdy, nevím 🙂.

4. pro 2015

Začni psát komentář...

Odešli